Rekreacja

Naturalny haj bez efektu odurzenia? To możliwe! [Cz.1]

Opublikowany: 11 stycznia, 2023 godz. 1:39 pm przez / No Comments

Haj jest stanem, który kojarzy się głównie z zażywaniem narkotyków. To także główny efekt jaki chcą osiągnąć palacze marihuany. A co jeśli bycie na haju to coś więcej niż tylko upalanie się, a jego celem jest osiągnięcie wewnętrznego spokoju i harmonii? Jak uzyskać naturalny haj bez efektu odurzenia?

Co właściwie oznacza bycie na haju?

Stan ten kojarzy się raczej negatywnie. Dla wielu osób odurzenie jest równoznaczne z nadużywaniem narkotyków, w szczególności konopi indyjskich i różnych innych substancji. W rzeczywistości etymologiczna historia terminu „haj” wydaje się sugerować, że chodzi o coś pozytywnego – coś znacznie więcej niż tylko nadużywanie określonej substancji, aby poczuć się odurzonym. Termin “haj” ma głębokie anglosaskie, germańskie i nordyckie korzenie, które odnoszą się do wzniesienia, wywyższenia, myśli i zrozumienia.


BEZPŁATNE KONSULTACJE KONOPNE
WPROWADZENIE DO TERAPII

dostępne przez liveczat lub pod nr tel.+ 48 574 942 179

sposoby na naturalny haj

W wielu starożytnych kulturach przywódcy duchowi, tacy jak na przykład szamani, używali enteogenów (które dopiero około 100 lat temu zaczęliśmy uważać za narkotyki) jako część ich praktyki duchowej. Wydaje się więc, że bycie na haju polega na czymś znacznie głębszym niż tylko nadużywaniu narkotyku w celu odurzenia. Powód, dla którego jesteśmy na haju, wydaje się być związany z uczuciem wywyższenia, odprężenia i bycia ponad naszym normalnym stanem.

Warto podkreślić, że czynności wywołujące naturalny haj zwykle nie dają tak wyraźnych efektów, jak środki odurzające, ale efekty są dużo bardziej subtelne, ale jednocześnie przyjemne.

Sposoby na naturalny haj bez efektu odurzenia

Oddech holotropowy

To praktyka opracowana przez urodzonego w Czechach, mieszkającego w USA psychiatrę Stanislava Grofa. Łączy szybkie, kontrolowane oddychanie i muzykę, aby wywołać odmienny stan świadomości. Grof rozwinął tę technikę w latach 70. XX wieku po szeroko zakrojonych badaniach nad terapią psychodeliczną.

Techniki oddychania, które składają się na oddech holotropowy, zasadniczo wykorzystują kontrolowaną formę hiperwentylacji, aby zmienić równowagę dwutlenku węgla i tlenu w organizmie. Te zmiany chemiczne mogą wywoływać stany odmiennej świadomości, podobne do tych, które osiąga się podczas głębokiej medytacji lub innych duchowych rytuałów. Grof i inni praktykujący HB uważają, że jest niezwykle korzystny dla stresu, lęku, depresji, a nawet zespołu stresu pourazowego i umożliwia głęboki wgląd w prawdziwe ja.

Bieganie i intensywne ćwiczenia

Czy kiedykolwiek doświadczyłeś przypływu euforii po treningu? Potocznie efekt ten znany jest jako „haj biegacza”. Wiemy, że ćwiczenia wyzwalają reakcje chemiczne, które powodują haj charakteryzujący się zmniejszonym lękiem, poprawą nastroju lub lekką euforią, zmniejszonym odczuwaniem bólu, zmniejszonym stresem i nie tylko. Przez dziesięciolecia uważano, że odpowiedzialny za to zjawisko jest wyłącznie wzrost poziomu endorfin, ale w rzeczywistości jest to prawdopodobnie spowodowane zmianami w układzie endokannabinoidowym.

Dudnienia różnicowe

Dudnienia różnicowe wykorzystują dźwięk do wywoływania różnych stanów psychicznych. Uderzenia składają się z dwóch nieco różnych tonów wysyłanych do lewego i prawego ucha przez słuchawki stereo. Niewielkie różnice tonalne wysyłane do naszych uszu tworzą rodzaj iluzji słuchowej, powodując, że słuchacz odbiera zupełnie inny ton.

Wiele osób, które słuchają dudnień różnicowych, twierdzi, że dostrojenie mózgu do różnych częstotliwości implikowanych przez dudnienie pomaga im wejść w różne stany psychiczne, promując głęboki relaks lub sen, poprawiając koncentrację lub kreatywność oraz zachęcając do głębokiej medytacji.

Medytacja

Istnieje wiele różnych szkół medytacji i wszystkie koncentrują się na różnych technikach, celach i praktykach. Ogólnie rzecz biorąc, medytacja ma na celu uspokojenie strumienia niekończących się, pogmatwanych myśli, które przemykają przez nasze umysły.

Korzyści płynące z medytacji są dobrze udokumentowane zarówno w literaturze naukowej, jak i w mediach głównego nurtu. Wprawdzie doświadczenie medytacji u każdego jest inne, ale wiele osób uważa, że, zwłaszcza przy regularnej praktyce zmniejsza stres i niepokój, łagodzi objawy depresji i stany lękowe, poprawia jakość snu, a także zmniejsza bóle głowy a nawet objawy zespołu jelita drażliwego.


Źródło: zamnesia.com

Sandra Jurkiewicz