Rekreacja

Jazda samochodem pod wpływem marihuany

Opublikowany: 3 stycznia, 2023 godz. 3:35 pm przez / No Comments

Nie ma tygodnia by media nie informowały o kolejnym zatrzymanym kierowcy, który jechał pod wpływem narkotyków. Biorąc pod uwagę fakt, że palenie zioła zmienia świadomość karanie za jazdę po marihuanie wydaje się w pełni uzasadnione. Czy jednak jazda samochodem pod wpływem marihuany jest tak samo niebezpieczna jak jazda po alkoholu? Tej kwestii postanowili się przyjrzeć także naukowcy.

Co właściwie oznacza prowadzenie pojazdu będąc na haju?

Jazda na haju jest trudna do zdefiniowania. Osiągnięcie haju zależy od różnych czynników, w tym wagi, płci, tolerancji THC, układu endokannabinoidowego, mocy marihuany, metody konsumpcji, a nawet tego, ile i co zjadło się danego dnia.


BEZPŁATNE KONSULTACJE KONOPNE
WPROWADZENIE DO TERAPII

dostępne przez liveczat lub pod nr tel.+ 48 574 942 179

Przyjmuje się, że „jazda na haju” odnosi się do prowadzenia pojazdu po spożyciu THC, ale obecnie na rynku możemy nabyć ogólnodostępne produkty, które zawierają znikome ilości tego związku – do 0,3%. Produkty CBD, CBG i CBN mogą zawierać wystarczającą ilość THC, aby uzyskać pozytywny wynik testu narkotykowego.

Kannabinoidy, takie jak THC, są rozpuszczalne w tłuszczach i mogą być „przechowywane” w organizmie przez kilka dni, nawet po jednorazowym spożyciu. Organy ścigania mogą badać alkomatem ludzi, aby uzyskać pomiar poziomu alkoholu we krwi w czasie rzeczywistym, ale kannabinoidy można znaleźć we krwi przez kilka dni, a nawet tygodni po ustąpieniu efektu odurzającego. Z tego powodu nie ma dobrego testu, który pozwoliłby określić, czy ktoś jest obecnie na haju, a jedynie to, czy używał marihuany w ostatnim czasie.

Jazda samochodem pod wpływem marihuany okiem naukowców

To oczywisty obszar zainteresowania naukowców, ale nie przeprowadzono wystarczającej liczby badań klinicznych z wystarczającą różnorodnością spożywanych konopi indyjskich i metod konsumpcji, aby dojść do konkretnych wniosków, a badania, które istnieją, przyniosły sprzeczne wyniki.

Badanie z 2021 r.

Wykazało ono, że wpływ konopi indyjskich na kierowców był zależny od szczepu, zauważając, że efekty narkotyków, które powodują większą stymulację, mają mniejszy wpływ na prowadzenie pojazdu, podczas gdy te, które powodują bardziej odurzające uczucie, mają większy negatywny wpływ na prowadzenie. W tym badaniu przyjrzano się jednak tylko wynikom uzyskanym od 10 uczestników korzystających z symulatora jazdy i szczepów o zawartości 7% THC.

Badanie opublikowane w 2022 roku z UC San Diego

W ramach tego badania przetestowano 191 palaczy konopi indyjskich na symulatorze jazdy. Naukowcy odkryli, że nawet po spożyciu marihuany mniej niż 50% uczestników kwalifikowało się jako odurzeni, a wyniki testów na prawo jazdy dorównywały tym wykonywanym w stanie trzeźwości po około czterech godzinach od wypalenia.

Naukowcy zauważyli również, że wielu uczestników wahało się przed jazdą zaraz po spożyciu, ale byli gotowi jechać po 90 minutach, pomimo niewielkiej poprawy wydajności. Badacze uznali, że nie można wnioskować o upośledzeniu funkcji poznawczych na podstawie zawartości THC w produkcie lub stężenia we krwi. Mówiąc prościej, stężenie THC nie jest wskaźnikiem upośledzenia, a konsumenci konopi indyjskich mogą nie zdawać sobie sprawy, w jakim stopniu są pod wpływem marihuany.

Przegląd badań z 2009 roku dotyczących wpływu marihuany w porównaniu z alkoholem na prowadzenie pojazdu zawiera kilka ważnych punktów

Analiza 60 badań kognitywnych wykazała, że marihuana powoduje upośledzenie w każdym obszarze wydajności, który można rozsądnie powiązać z bezpiecznym prowadzeniem pojazdu, jednak w porównaniu z badaniami eksperymentalnymi większość kierowców pod wpływem marihuany wykazuje jedynie niewielkie upośledzenia funkcji poznawczych podczas rzeczywistych testów drogowych.

Analizy ponad 120 badań wykazały, że wyższe stężenia THC generalnie prowadziły do większego upośledzenia, ale częściej używający marihuany wykazują mniejsze upośledzenie niż osoby stosujące ją rzadko przy tej samej dawce. Może to być spowodowane tym, że często konsumenci zbudowali tolerancję na efekty THC i nauczyli się, jak reagować na uczucie haju.

Naukowcy doszli do wniosku, że chociaż istnieje jednomyślność co do tego, że spożywanie alkoholu zwiększa ryzyko wypadków to nie można jednoznacznie tego samego stwierdzić w odniesieniu do marihuany.

Jazda samochodem pod wpływem marihuany – konsekwencje prawne

W wielu krajach na świecie istnieją limity, które określają dopuszczalną ilość THC we krwi. W Polsce marihuana wciąż jest nielegalne, a prowadzenie pojazdów pod wpływem środków odurzających karane.

Co grozi za jazdę pod wpływem marihuany? Zgodnie z artykułem Art. 178a § 1 Kodeksu Karnego:

„Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.″

Od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności grozi osobom wcześniej skazanym za prowadzenie w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, albo podczas zakazu prowadzenia pojazdów.

Prowadzenie pojazdu pod wpływem środka odurzającego może być również uznane za wykroczenie.

W takim przypadku obowiązuje Art. 87 § 1 Kodeksu Wykroczeń:

“Kto, znajdując się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka, prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega karze aresztu albo grzywny nie niższej niż 2500 złotych.”

Podsumowanie

Jazda samochodem pod wpływem marihuany może być niebezpieczna, chociaż dokładne poziomy upośledzenia funkcji poznawczych są subiektywne. Ocena zdolności do bezpiecznego prowadzenia pojazdu jest trudna i brak jest narzędzi, które mogą w tym pomóc.

Nigdy nie siadaj za kierownicą pojazdu zaraz po wypaleniu jointa i pamiętaj, że samo przekonanie, że czujesz się dobrze i jesteś w stanie prowadzić nie gwarantuje bezpiecznego dotarcia do celu.


Bibliografia:

  • Lucas, C. J., Galettis, P., & Schneider, J. (2018). The pharmacokinetics and the pharmacodynamics of cannabinoids. British journal of clinical pharmacology, 84(11), 2477–2482. https://doi.org/10.1111/bcp.13710
  • Lucas, C. J., Galettis, P., & Schneider, J. (2018). The pharmacokinetics and the pharmacodynamics of cannabinoids. British journal of clinical pharmacology, 84(11), 2477–2482. https://doi.org/10.1111/bcp.13710
  • Thomas S. Burt, Timothy L. Brown, Rose Schmitt, Daniel McGehee, Gary Milavetz, Gary R. Gaffney & Chris Berka (2021) Perceived effects of cannabis and changes in driving performance under the influence of cannabis, Traffic Injury Prevention, 22:sup1, S8-S13, DOI: 10.1080/15389588.2021.1933459
  • Marcotte TD, Umlauf A, Grelotti DJ, et al. Driving Performance and Cannabis Users’ Perception of Safety: A Randomized Clinical Trial . JAMA Psychiatry. 2022;79(3):201–209. doi:10.1001/jamapsychiatry.2021.4037
  • Sewell RA, Poling J, Sofuoglu M. The effect of cannabis compared with alcohol on driving. Am J Addict. 2009 May-Jun;18(3):185-93. doi: 10.1080/10550490902786934. PMID: 19340636; PMCID: PMC2722956.

Źródło: cannigma.com

Sandra Jurkiewicz